بهشت گمشده تنگ بستانک استان فارس تنگ بستانک کجاست تنگ بستانک منطقه حفاظت شده تنگ بستانک استان فارس بهشت گمشده استان فارس
فارس مرودشت

تنگ بستانک (بهشت گمشده) در نزدیکی شهر کامفیروز استان فارس

یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹
3,884 بازدید ۲ دیدگاه

تنگ بستانک که به بهشت گمشده نیز معروف است، یکی از جاذبه‌های طبیعی و زیبای استان فارس است که در نزدیکی شهر کامفیروز واقع در شهرستان مرودشت جای دارد و در بسیاری از ایام سال، پذیرای طبیعت دوستان از شهرهای دور و نزدیک است.

معرفی تنگ بستانک (بهشت گمشده) کامفیروز استان فارس

بهشت گمشده منطقه‌ای خوش آب‌وهوا و سرسبز در بخش کامفیروز شهرستان مرودشت است. این منطقه حفاظت‌شده مساحتی ۱۵,۳۲۴ هکتار دارد و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شهر شیراز جای گرفته است. میانگین ارتفاعی آن نیز بین ۱۷۰۰ الی ۳۷۰۰ متر است.

تنگ بستانک منطقه‌ای عمدتاً کوهستانی با پوششی جنگلی اقلیم منطقه ایرانی تورانی است و دارای تابستان‌هایی خشک و زمستان‌هایی سرد می‌باشد و میانگین درجه حرارت آن بین ۱۴ الی ۱۶ درجه و متوسط بارندگی ۴۷۹٫۴۲ میلی‌متر است.

تاریخچه تنگ بستانک (بهشت گمشده) کامفیروز استان فارس

تنگ بستانک درگذشته بیشتر شهرت محلی داشت و منطقه ییلاقی بخش‌های کامفیروز و بیضا محسوب می‌گردید. در گذشته مهم‌ترین سودمندی آن برای روستا‌های پایین‌دست استفاده از منابع آب برای مصرف شرب، کشاورزی و گردشگری موردی جوامع محلی بوده است و تا اواخر دهه ۵۰ برای شهرنشینان نامی ناآشنا بوده و کمتر مورد استفاده گردشگری فشرده قرار گرفته است. اما از اوایل دهه ۶۰ این منطقه به‌تدریج توسط گروه‌های کوهنوردی و گردشگران طبیعت معرفی گردید و به لحاظ زیبایی‌های خیره‌کننده و چشم‌انداز طبیعی منحصربه‌فرد، توسط بازدیدکنندگان علاقه‌مند، بهشت گمشده نام‌گذاری شد. در حال حاضر در حدود ۶ ماه از سال در فصول بهار و تابستان منطقه مورد استفاده بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد و در چهار ماه اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد بیشترین بازدیدکنندگان به منطقه مراجعه می‌کنند.

منطقه حفاظت شده تنگ بستانک

موقعیت جغرافیایی تنگ بستانک در مجموعه شبکه گردشگری محور شمال و شمال غرب و امکان ارتباط جاده‌ای آن با یادمان‌های تاریخی تخت جمشید، نقش رستم و پاسارگاد از یک طرف و چشم‌اندازهای طبیعی آبشار مارگون و تنگ براق از طرف دیگر اهمیت ویژه‌ای را برای این مجموعه از بعد توسعه اکوتوریسم ایجاد می‌کند.

اداره کل حفاظت محیط‌زیست فارس و سازمان ایرانگردی جهانگردی استان فارس ساماندهی زون گردشگری، تنگ بستانک را در دست اجرا دارند. هدف از اجرای این طرح فراهم آوردن امکانات گردشگری و کاهش تدریجی تهدیدهای ناشی از استفاده بی‌رویه گردشگری از منطقه است.

از سال ۱۳۷۸ تاکنون با مصوبه شورای عالی حفاظت محیط‌ زیست به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده جنگلی تنگ بستانک یا بهشت گمشده شناخته می‌شود. در سفر استانی هیئت دولت به استان فارس به‌عنوان منطقه نمونه بهشت گمشده تصویب و مطالعات امکان‌سنجی منطقه در سال ۱۳۸۸ به‌پایان رسید. منطقه موردمطالعه در طرح جامع شهرستان به‌عنوان، پهنه طبیعی گردشگری انتخاب‌شده است. در این طرح به پروژه بسترسازی، تجهیز جاذبه‌های گردشگری طبیعی، ایجاد بستر و توسعه استفاده ورزشی- تفریحی از جاذبه‌ها، احداث و تجهیز مراکز گردشگری طبیعی اشاره شده است.

پوشش گیاهی محدوده

این منطقه دارای محیطی عمدتاً کوهستانی به همراه پوشش جنگلی بوده که تابستان‌های خشک و زمستان‌هایی سرد را ارائه می‌دهد. بستر سنگی دره، محل مناسبی را برای رویش درختانی چون چنار و گردو و گیاهان سایه‌پسند فراهم آورده است. این گیاهان باعث شده‌اند تا به‌سختی بتوان ردی از نور مستقیم خورشید در کف دره پیدا کرد که البته در فصول گرما نکته‌ای مثبت به شمار می‌رود. از دیگر گیاهان و درختان این منطقه می‌توان به بنه، بلوط، زالزالک، ارس، بادام‌کوهی، دافنه، کیکم، تنگرس، ارژن، بومادران و آویشن اشاره کرد.

زیستگاه جانوری

دریاچه پشت سد «درودزن» در نزدیکی این تنگه قرار دارد که زیستگاه جانبی قابل‌توجهی را به وجود آورده است. آب شیرین این دریاچه محل مناسبی برای زندگی ماهیان پرورشی مانند کپور است. خود تنگه نیز حیات‌وحش باارزشی دارد که شامل حیواناتی مانند خرس قهوه‌ای، کفتار، راسو، پازن، خارپشت ایرانی، همستر دم‌دراز، رودک، گربه وحشی، سنجاب ایرانی، روباه، شغال، گراز، خرگوش، انواع پرندگان شکاری، کبوتر وحشی، کبک و جانوران متنوع دیگر می‌شود.

بهترین زمان سفر به تنگ بستانک

بهترین زمان برای سفر به بهشت گمشده فصل بهار (اواخر فروردین و اردیبهشت) تا اواسط تابستان است. البته این منطقه در زمستان و پاییز هم زیبایی‌های خاص خود را دارد، اما شاید سرمای هوا در این تنگه برای بسیاری آزاردهنده باشد.

امکانات

محوطه‌سازی و ساخت آب‌نماها، نیمکت، آلاچیق، منقل‌های پخت کباب، سرویس بهداشتی و نصب سطل‌های زباله به رونق گردشگری در این ناحیه کمک فراوانی کرده است.

خوشبختانه برای علاقه‌مندان به خواب شبانه در طبیعت هم محل‌های مناسبی مانند تخت‌های روان روی آب برای چادر زدن تعبیه‌شده‌اند که می‌تواند تجربه مضاعفی را به آن‌ها منتقل کند. البته برای استفاده از این تخت‌ها باید مبلغی را به‌عنوان اجاره بپردازید.

چه وسایلی همراه خود ببریم؟

برای پیاده‌روی در این مسیر می‌بایست، کفش مناسب پیاده‌روی و کوه‌پیمایی، کلاه، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، جعبه کمک‌های اولیه، عصای کوهنوردی یا باتوم، لباس اضافی، کوله‌پشتی با آب و غذای سبک همراه داشته باشید.

آدرس تنگ بستانک

جاده اقلید به یاسوج، جاده کامفیروز

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !
  1. مختاری میگه:
    ۱۳:۲۹ مورخه ۲۲ مهر ۰۰

    سلام وقت بخیر بهشت گمشده در شهرستان مرودشت واقع شده کامفیروزیکی ازبخش های شهرستان مرودشت هست لطفاً اطلاعات غلط به مردم ندیدباتشکر

مشخصات مکان
مساحد محدوده
۱۵,۳۲۴ هکتار
سال اعلام شدن منطقه حفاظت‌شده
1378 هجری شمسی
بهترین زمان بازدید
اواخر بهار و تابستان
آدرس
جاده اقلید به یاسوج، جاده کامفیروز
موقعیت مکانی
نام استان
فارس
مرکز استان
شیراز
جمعیت
5 میلیون نفر
تعداد شهرستان
36
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
071
مساحت استان
122,608 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
اردکان
0 مکان ثبت شده
سعادت شهر
1 مکان ثبت شده
شیراز
16 مکان ثبت شده
مرودشت
4 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !
  1. مختاری میگه:
    ۱۳:۲۹ مورخه ۲۲ مهر ۰۰

    سلام وقت بخیر بهشت گمشده در شهرستان مرودشت واقع شده کامفیروزیکی ازبخش های شهرستان مرودشت هست لطفاً اطلاعات غلط به مردم ندیدباتشکر

نمایش نقشه
لیست استان ها